Certifikovaný systém řízení
Brněnské vodárny a kanalizace, a.s. v roce 2012 zavedly a udržují integrovaný systém managementu (řízení).
Politika Integrovaného systému managementu
Hlavním posláním Brněnských vodáren a kanalizací, a.s. (dále jen BVK) je zajištění zásobování pitnou vodou a odvádění a čištění odpadních vod v regionu její působnosti.
K co nejlepšímu naplňování tohoto poslání přispívá integrovaný systém managementu, certifikovaný podle norem
ČSN EN ISO 9001 Systémy managementu kvality
ČSN EN ISO 14001 Systémy environmentálního managementu
ČSN EN ISO 45001 Systémy managementu BOZP
ČSN EN ISO 50001 Systémy managementu energetické účinnosti
Filozofií BVK dlouhodobě deklarovanou vůči široké veřejnosti i vůči vlastním zaměstnancům, je:
- poskytovat za všech okolností kvalitní a spolehlivé služby zákazníkům společnosti, v souladu s požadavky všech zainteresovaných stran, zákonnými požadavky a požadavky norem, podle kterých jsou BVK certifikovány.
- věnovat maximální pozornost kvalitě všech realizovaných činností a požadavek zajištění jejich kvality udržovat trvale v povědomí všech zaměstnanců
- zajišťovat zdroje pro efektivní rozvoj Integrovaného systému managementu
- zodpovědně přistupovat k životnímu prostředí a bezpečnosti práce
- dobře nakládat a hospodařit se všemi zdroji, včetně zdrojů energetických
- zvyšovat kvalifikaci a motivaci zaměstnanců
- otevřeně a čestně komunikovat se všemi zainteresovanými stranami
- vytvářet povědomí zaměstnanců na všech úrovních organizace o potřebě zajišťování kvality procesů a produktů, bezpečnosti, ochraně životního prostředí a snižování energetické náročnosti
- zajišťovat bezpečnost informací a odpovědné nakládání s osobními údaji
Dosažení spokojenosti svých zákazníků, zajištění souladu svého konání s požadavky ochrany životního prostředí, dodržování pravidel bezpečnosti práce, jakož i účelné hospodaření s energiemi vnímá BVK jako své nejvyšší hodnoty a základní předpoklad svého dalšího rozvoje.
Vědomo si vlivu na image a prosperitu společnosti, akcentuje vedení BVK následující oblasti:
- základní hodnoty – vedení zaměstnanců společnosti v jejich každodenní práci k osobní odpovědnosti za prováděnou činnost s cílem zajistit trvalé zlepšování kvality,
- přístup k zákazníkům – zvyšování spokojenosti zákazníků, jak aktivním a vstřícným přístupem k řešení jejich požadavků, předvídáním potřeb a vysokou profesionalitou poskytovaných služeb, tak zlepšováním prostředí pro vzájemné setkávání,
- přístup k zaměstnancům – zvyšování bezpečnosti a ochrany zdraví zaměstnanců při práci s důrazem na prevenci a dodržování zákonných a jiných požadavků, zlepšování pracovního prostředí včetně vyhledávání rizik pro nastavení preventivních opatření a stanovování postupů pro řešení krizových situací souvisejících s bezpečností a ochranou zdraví zaměstnanců,
- životní prostředí – snižování dopadu činností společnosti na životní prostředí s důrazem na prevenci a dodržování zákonných a jiných požadavků,
- zdroje – hospodárné nakládání se všemi poskytovanými prostředky a materiály a snižování energetické náročnosti provozovaných zařízení a objektů, s důrazem na využívání alternativních zdrojů, na nákup energeticky úsporných produktů a služeb, na poskytování odpovídajících ochranných prostředků a dodržování zákonných a jiných požadavků,
- informace - ucelená a řízená soustava vyvážených opatření na ochranu všech důležitých informačních aktiv, zajišťující dostupnost, integritu a důvěrnost informací BVK,
- pravdivost a otevřenost – zveřejňování veškerých informací o skutečnostech ovlivňujících jakost, bezpečnost, životní prostředí či energetickou náročnost v souladu se zákonnými a jinými požadavky a s důrazem na ochranu osobních údajů,
- požadavky norem – udržování a další zdokonalování efektivnosti zavedených systémů řízení,
Vedení BVK prohlašuje, že se aktivně podílí na plnění výše uvedených závazků zajišťováním odpovídajících finančních, personálních a materiálních zdrojů, jako i dalších podmínek pro naplňování této politiky. Spoléhá přitom na sounáležitost každého zaměstnance se společností, na jeho znalosti, schopnosti a dovednosti, jejichž rozvíjení se zavazuje nadále cíleně podporovat.
V Brně dne 15. 8. 2023
Ing. Petr Šindler Představitel vedení pro ISM | Ing. Jakub Kožnárek generální ředitel |
Environmentální management BVK
Společnost Brněnské vodárny a kanalizace, a.s. se rozhodla komunikovat o významných environmentálních aspektech, o své energetické náročnosti a systému řízení hospodaření s energiemi prostřednictvím uveřejnění svého environmentálního profilu.
Ukazatel | Jednotka | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Množství vyrobené pitné vody | mil. m3 | 29,66 | 29,30 | 29,25 | 29,41 | 29,57 |
- z toho: povrchové vody | mil. m3 | 7,21 | 5,76 | 2,36 | 4,85 | 3,50 |
podzemní vody | mil. m3 | 22,45 | 23,55 | 26,89 | 24,57 | 26,07 |
Ztráty vody - jednotkový únik | m3/km/rok | 1 364 | 1 687 | 1 730 | 1 702 | 1 912 |
Kvalita dodávané pitné vody | --- | |||||
Množství čištěných odpadních vod | mil. m3 | 34,66 | 37,01 | 35,32 | 32,11 | 35,20 |
Účinnost jednotlivých ČOV | --- | |||||
Produkce odpadů | t/rok | 36 636 | 34 026 | 33 571 | 36 292 | 41 571 |
Produkce čistírenských kalů | t sušiny/rok | 8 219 | 8 277 | 7 911 | 7 386 | 8 722 |
Spotřeba elektrické energie PV | MWh/rok | 5 261 | 5 080 | 3 801 | 4 005 | 5 064 |
Spotřeba elektrické energie OV | MWh/rok | 17 287 | 17 549 | 16 445 | 16 136 | 16 122 |
Produkce kalového plynu z ČOV | tis. m3 | 5 064 | 4 876 | 4 897 | 5 082 | 5 159 |
Výroba elektrické energie | MWh/rok | 5 359 | 6 738 | 7 051 | 7 013 | 6 963 |
Emise do ovzduší | t/rok | 20,72 | 17,64 | 17,41 | 20,94 | 20,16 |
Spotřeba PHM | tis. l/rok | 331 | 299 | 322 | 301 | 296 |